Status prawny

ZARZĄDZENIE NR 6 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 16 maja 2002 r. z późn. zmianami

 

ZARZĄDZENIE NR 6 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 maja 2002 r.
w sprawie uzyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji oraz sposobów zakładania i prowadzenia zbiorów tych informacji
 
 
 
Na podstawie art. 20 ust. 19 oraz art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 i Nr 19, poz. 185) zarządza się, co następuje:
 
 
ROZDZIAŁ l
Przepisy ogólne
 
§ 1. 1. W celu realizacji ustawowych zadań Policja, wykonując czynności operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe uzyskuje, gromadzi, sprawdza oraz przetwarza i wykorzystuje informacje.
 
2. Formy i metody wykonywania i dokumentowania przez policjantów czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych oraz administracyjno-porządkowych określają odrębne przepisy.
 
§ 2. Policja pobiera, przetwarza i wykorzystuje w celach wykrywczych i identyfikacyjnych informacje, w tym dane osobowe, o:
 
1) osobach podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego,
 
2) nieletnich dopuszczających się czynów zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego,
 
3) osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swą tożsamość,
 
4) osobach poszukiwanych, zwanych dalej "osobami", także bez ich wiedzy i zgody w zakresie nie objętym innymi przepisami,
 
5) przedsiębiorcach, spółkach handlowych, fundacjach, stowarzyszeniach i innych podmiotach, zwanych dalej "podmiotami", co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogły być wykorzystane w celu popełnienia przestępstwa,
 
6) przestępstwach ściganych z oskarżenia publicznego i przestępstwach skarbowych, wykroczeniach oraz innych zdarzeniach pozostających w zainteresowaniu Policji na mocy ustawy, zwanych dalej "zdarzeniami",
 
7) miejscach i przedmiotach związanych ze zdarzeniami, osobami i podmiotami gospodarczymi, o których mowa w pkt 1-6, zwanych dalej "miejscami" lub "przedmiotami".
 
§ 3. 1. Policja gromadzi informacje o:
 
1) zdarzeniach,
 
2) osobach,
 
3) podmiotach,
 
4) miejscach,
 
5) przedmiotach, w tym dziełach sztuki pozostających w zainteresowaniu Policji.
 
2. Policja uzyskuje, pobiera, przetwarza i wykorzystuje informacje z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów o ochronie danych osobowych.
 
 
ROZDZIAŁ II
Sposób i warunki pobierania informacji
 
§ 4. 1. W ramach wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych Policja może pobierać informacje w sposób i na warunkach określonych w zarządzeniu.
 
2. Policja może pobierać informacje, o których mowa w ust. 1, od każdego podmiotu będącego w ich posiadaniu, w tym także od osoby fizycznej.
 
§ 5. Jeżeli informacja zawarta jest w dokumentach bądź innych materiałach, zawierających informacje, zwanych dalej dokumentami, Policja może wystąpić o udostępnienie tych dokumentów.
 
§ 6. 1. Z pisemnym wnioskiem o udostępnienie informacji występuje:
 
1) właściwy komendant Policji lub upoważniony przez niego policjant,
 
2) Dyrektor Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji lub upoważniony przez niego policjant, z zastrzeżeniem § 7.
 
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
 
1) oznaczenie wnioskodawcy,
 
2) podstawę prawną upoważniającą do otrzymania informacji,
 
3) rodzaj i zakres żądanych informacji,
 
4) upoważnienie dla policjanta.
 
3. Policjant zwraca się z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do kierownika podmiotu, o którym mowa w § 4 ust. 2, a w przypadku jego nieobecności do osoby aktualnie dysponującej możliwością udostępnienia informacji. Jeżeli informacja jest w posiadaniu osoby fizycznej, policjant zwraca się bezpośrednio do tej osoby.
 
§ 7. Wniosek określony w § 6 ust. 1 nie jest wymagany, jeżeli policjant wykonuje czynności:
 
1) okazując pisemne polecenie sądu, prokuratora albo pisemne zlecenie organów administracji rządowej lub samorządu terytorialnego,
 
2) w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, a także mienia,
 
3) związane z pościgiem za sprawcą czynu zabronionego,
 
4) związane z innymi, niż określone w pkt 2 i 3, czynnościami uzasadnionymi koniecznością niezwłocznego działania.
 
§ 8. 1. Policjant obowiązany jest wydać pokwitowanie na dokumenty użyczone w ramach udostępniania informacji.
 
2. Policjant obowiązany jest pouczyć osobę udostępniającą informację o obowiązku zachowania w tajemnicy okoliczności i informacji, z którymi osoba ta zapoznała się w związku z ich udostępnianiem, a których ujawnienie może narazić na szkodę prawnie chroniony interes.
 
3. Dokumentację związaną z uzyskaniem informacji prowadzi się według zasad określonych odrębnymi przepisami.
 
§ 9. 1. Zwrot dokumentów odbywa się w terminie i w trybie uzgodnionym z właścicielem lub dysponentem dokumentów.
 
2. W przypadku ustania potrzeby korzystania z dokumentów przed uzgodnionym terminem należy dokumenty niezwłocznie zwrócić właścicielowi lub dysponentowi.
 
3. Właściciel lub dysponent dokumentów kwituje ich zwrot lub oddaje policjantowi pokwitowanie, o którym mowa w § 8 ust. 1.
 
§ 10. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do przekazywania informacji między jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji.
 
 
ROZDZIAŁ III
Sposób i warunki przetwarzania oraz wykorzystywania informacji
 
§ 11. 1. Informacje, o których mowa w § 1 ust. 1 i § 2, gromadzi się i przetwarza w policyjnych zbiorach informacji, zwanych dalej "zbiorami". Szczegółowe zasady przetwarzania informacji określa instrukcja właściwa dla danego zbioru.
 
2. Jeżeli dana informacja zarejestrowana jest w więcej niż jednym zbiorze, każda z tych rejestracji posiada numer ewidencyjny danego zbioru oraz wskazanie jej powiązania z rejestracjami dokonanymi w pozostałych zbiorach.
 
§ 12. 1. Za koordynację informacji odpowiedzialna jest komórka organizacyjna Policji do spraw informatyki lub kryminalistyki - w zależności od rodzaju zbioru.
 
2. Szczegółowe zasady koordynacji informacji zawiera Instrukcja właściwa dla danego zbioru.
 
§ 13. 1. Zbiory informacji dzielą się na:
 
1) centralne - w których przetwarza się informacje z terenu całego kraju oraz informacje przekazywane Policji na mocy ustaw, jak też umów i porozumień międzynarodowych,
 
2) wewnętrzne - w których przetwarza się informacje niezbędne do realizacji zadań komórki lub jednostki organizacyjnej Policji, prowadzącej dany zbiór.
 
2. Zbiór wewnętrzny prowadzi się na zasadach określonych w zarządzeniu.
 
3. Zbiór wewnętrzny rejestruje się w komórce do spraw informatyki odpowiednio komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji lub Komendy Głównej Policji.
 
§ 14. 1. Informacje ze zbiorów mogą być pobierane przez jednostkę lub komórkę organizacyjną Policji i przetwarzane w jej wewnętrznym zbiorze.
 
2. Pobranie informacji ze zbioru jest rejestrowane.
 
3. Rejestruje się:
 
1) dane jednostki lub komórki organizacyjnej Policji pobierającej informacje,
 
2) znak sprawy (liczbę dziennika),
 
3) określenie rodzaju i zakresu pobieranych informacji,
 
4) datę i godzinę pobrania informacji.
 
§ 15. 1. Do korzystania z informacji zgromadzonych w zbiorach uprawnione są wszystkie służby Policji w zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań.
 
2. Policjanci i pracownicy Policji korzystają z informacji zgromadzonych w zbiorach na zasadach określonych w zarządzeniu.
 
3. Policjant lub pracownik Policji uzyskuje dostęp do zbiorów, wykorzystując środki teleinformatyczne bądź za pośrednictwem komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw informatyki lub kryminalistyki - w zależności od rodzaju zbioru.
 
§ 16. Wprowadza się do stosowania w Policji:
 
1) Instrukcję o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów daktyloskopijnych i zdjęć sygnalitycznych oraz wzory dokumentów w tych sprawach - stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
 
2) Instrukcję o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów próbek biologicznych, służących do uzyskania danych osobowych dotyczących kodu genetycznego o niekodujących regionach genomu oraz wzory dokumentów w tych sprawach - stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
 
3) Instrukcję o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów informacji o zdarzeniach, osobach, podmiotach, miejscach i przedmiotach, uzyskanych przez Policję podczas realizacji zadań oraz wzory dokumentów w tych sprawach - stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia.
 
§ 17. Zakres i tryb uzyskiwania informacji ze zbiorów policyjnych, przez organy i jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz inne podmioty określają odrębne przepisy.
 
 
ROZDZIAŁ IV
Sposób i warunki zakładania i prowadzenia zbiorów informacji, przełożeni właściwi w tych sprawach
 
§ 18. 1. Komendant Główny Policji wydaje, w formie decyzji, zgodę na założenie zbioru centralnego i określa zasady jego prowadzenia.
 
2. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej Policji wydaje, w formie decyzji, zgodę na założenie zbioru wewnętrznego tej jednostki lub komórki i określa zasady jego prowadzenia.
 
§ 19. 1. Nadzór nad realizacją przepisów zarządzenia prowadzi:
 
1) Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji i kierownik komórki organizacyjnej Policji do spraw kryminalistycznych w odniesieniu do zbiorów:
 
a) próbek biologicznych,
 
b) kodów genetycznych,
 
c) daktyloskopijnych,
 
d) zdjęć.
 
2) Dyrektor Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji w zakresie technicznym, a w zakresie merytorycznym:
 
a) Dyrektor Biura Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji w odniesieniu do zbiorów informacji kryminalnej,
 
b) Dyrektor Biura Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji w odniesieniu do zbiorów informacji prewencyjnej oraz informacji uzyskanych w ramach postępowań administracyjnych, prowadzonych przez podległe i nadzorowane jednostki i komórki organizacyjne Policji,
 
3) kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, prowadzącej zbiór wewnętrzny.
 
2. Podmioty, określone w ust. 1, są administratorami danych, nad którymi sprawują nadzór.
 
 
ROZDZIAŁ V
Weryfikacja i usuwanie informacji ze zbiorów
 
§ 20. 1. Informacje zgromadzone w policyjnych zbiorach podlegają weryfikacji w celu określenia przydatności do realizacji ustawowych zadań.
 
2. Informacje, zawierające dane osobowe, weryfikowane są nie rzadziej, niż co 10 lat od chwili uzyskania informacji. Informacje, zawierające dane osobowe zarejestrowane przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, należy zweryfikować nie później, niż przed upływem 10 lat od daty wejścia w życie zarządzenia.
 
3. Do usunięcia, w każdym czasie, informacji ze zbioru uprawniona jest komórka organizacyjna Policji, która zarejestrowała tę informację bądź ta, która przejęła materiały sprawy operacyjno--rozpoznawczej lub postępowania karnego do dalszego prowadzenia.
 
4. Szczegółowe zasady weryfikacji i usuwania informacji z policyjnych zbiorów określa instrukcja właściwa dla danego zbioru informacji.
 
§ 21. Zasady postępowania z dokumentami ostatecznie wyłączonymi z policyjnych zbiorów określają odrębne przepisy.
 
 
ROZDZIAŁ VI
Przepisy przejściowe i końcowe
 
§ 22. Traci moc:
 
1) zarządzenie nr 5/96 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 lutego 1996 r. w sprawie sposobu prowadzenia zbiorów odcisków linii papilarnych i zdjęć osób podejrzanych o popełnienie przestępstw umyślnych, ściganych z oskarżenia publicznego oraz osób o nie ustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swą tożsamość,
 
2) zarządzenie nr 40 pf/96 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, zmienione zarządzeniem nr 16/2000 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 listopada 2000 r.
 
§ 23. 1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z zastrzeżeniem ust. 2.
 
2. Moduł rejestracji podmiotu w systemie elektronicznym zostanie uruchomiony nie później niż do dnia 1 stycznia 2004 r.
 

Metryczka

Data publikacji : 01.04.2009
Data modyfikacji : 31.01.2011
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Oleśnicy
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Aneta Sosnowska
Osoba udostępniająca informację:
Aneta Sosnowska KPP Oleśnica
Osoba modyfikująca informację:
Aneta Sosnowska
do góry